sporten

6 manieren om gezond eten en sporten wel vol te houden

Wij vrouwen maken het soms maar moeilijk voor onszelf. Het ene moment doen wij niets aan sport en gezond eten, maar maandag beginnen we echt weer met gezond doen. En dan het liefst 4x in de week sporten en een crashdieet. Vanaf vandaag gaan we daar allemaal mee stoppen, afgesproken?

Naar mijn mening houdt namelijk niemand dat vol. Daarom in deze blogpost: 6 stappen om gezond eten en sporten wel vol te houden.

1. Begin met een (of twee) extra workouts in de week.

Sporten is goed voor je lichaam. Je voelt je er fijn door en het verbetert je figuur. Sla niet door om in een keer van 0 naar 5x in de week te gaan sporten. Dit is veel te heftig. Bouw het langzaam op totdat je de regelmaat gevonden hebt.

2. Ontwijk pakjes en zakjes. Kook vers!

Kruidenmixen uit de supermarkt zitten vaak boordevol ingrediënten die je beter kan ontwijken. Vaak zit er ontzettend veel zout, maar ook suiker in. Nergens voor nodig! Maak je pastasaus en nasikruiden vanaf nu zelf met verse ingrediënten. Op internet zijn genoeg lekkere recepten te vinden.

3. Verander je mindset.

Misschien wel het lastigste gedeelte, vooral omdat je dit helemaal zelf moet doen. Ik kan je gaan uitleggen waarom die milka chocoladerepen niet goed voor je zijn, maar dat weet je zelf het allerbeste. Je moet dat alleen zelf willen beseffen. Zorg ervoor dat je voor gezonde voeding kiest. Groente, fruit en noten mogen altijd, maar voorverpakte repen uit de winkel kun je beter ontwijken.

4. Focus op wat je wel mag eten.

We hebben nogal de neiging om onszelf van alles te verbieden. Geen snoep, koek en chips meer, of een heerlijke reep melkchocolade.. Maar eigenlijk bedenken we bijna niet wat we wel allemaal kunnen eten! Wat dacht je van heerlijke salades, zelfgemaakte mueslirepen of healthy chocolade van kokosolie en cacao? Yum! Probeer creatief te zijn in gezond eten, want je ‘mag’ veel meer eten dan je denkt.

5. Zoek balans – chocolade mag best.

Even inhakend op de heerlijke koekjes en chocoladereep.. Laat dat af en toe ook gewoon toe. Verbied het jezelf niet, want dan wordt de strijd te groot. Spreek met jezelf af dat je 1x per week mag genieten van 4 blokjes chocolade en een keer in de week van een koekje bij je thee. Naar mijn mening kun je dit makkelijker volhouden en wordt het meer een lifestyle dan een dieet.

6. Markeer je sportmomenten in je agenda

En zorg dan ook dat je niets anders te doen hebt! Wil een vriendin samen eten? Prima, maar om half 8 moet jij de deur uit om te gaan sporten. Het klinkt misschien lullig, maar alleen dan kun je je doelen bereiken. Je vriendinnen moeten maar gaan wennen aan the new you en daarbij behorende gewoontes.

Alles wat je doet heeft invloed op jouw lichaam, dus zorg goed voor jezelf!